Galeriis pilte: 3

Pillifondi Nicola ja Joseph Gagliano viiulil mängiv Mari Poll-Novakovic rääkis Swedbanki privaatpanganduse foorumil (21.11.) vana väärtusliku pilli tähtsusest muusikule.

Viiuli, millel ma mängin, valmistasid Napolist pärit viiulimeistrid, vennad Nicola ja Joseph Gagliano 300 aasta eest. See on väärtuslik, väga hea sooja ja kvaliteetse kõlaga pill. Gagliano pillid on tuntud selle poolest, et sobivad hästi väiksemates saalides mängimiseks ja kammermuusika jaoks.

Olen oma karjääri jooksul mänginud erinevatel, nii veelgi vanematel kui ka kaasaegsetel pillidel. Vanadel väärtuslikel pillidel on oma sära ja kvaliteet. Kvaliteetne meistripill annab mängijale erinevate kõlavärvide loomisel rohkem mänguruumi ja teeb kõlatekitamise lihtsamaks.

Pillist oleneb muusiku jaoks väga palju – hea pill aitab professionaalsel viiulimängijal areneda ja rahvusvahelisel tasemel konkureerida. Isegi kui oled väga hea mängija, ei ole keskpärasest viiulist midagi välja võtta. Kui Londonis õppisin, ütles õpetaja ühe esimese asjana, et võiksin endale harjutamiseks parema pilli laenata. Ka konkursside eel käiakse diileritelt häid pille laenamas.

Kui näiteks pianistil ei pea olema isiklikku tippkvaliteediga klaverit, sest kontsertsaalides on see olemas, siis viiuldajal on teisiti. Tagasihoidlik lihtne pill ei võimalda konkureerida muusikuga, kel on suurepärane instrument. Muidugi tuleb palju harjutada ja annet peab olema, aga meistripill laseb muusiku andel avalduda ja edasi areneda.

Olen tänu Pillifondile saanud sel pillil mängida juba kuus aastat. Pill on nagu elusorganism, mis reageerib mängijale. Kui pilli ei kasutata, jääb pillil hääl kinni ning läheb aega, et see jälle lahti mängida. Mängija ja pill peavad üksteisega harjuma ja üksteist tundma õppima. Elus puit muutub vastavalt vibratsioonidele, mida mängija sellel tekitab. Minu mängitava viiuli kõla on muutunud ühtlasemaks, lahtisemaks ja säravamaks. Ka mind on see pill mängijana palju arendanud, näiteks täiustanud kõlapaletti.

Muusikud tunnetavad väga oma vastutust väärtuslike ja kallite pillide hoidmisel. Näiteks lennukisse võetakse pillid kaasa ainult käsipagasis. Kohvrite juures oleks pilli jaoks temperatuuri muutus liiga suur. Nii olen ostnud viiulile ka eraldi koha lennukis. Kui on valida, kas anda pill äraantavasse pagasisse või mitte lennata, siis ma parem ei lenda. Ka talvel tuppa tulles ei saa viiulikasti kohe lahti teha, vaid tuleb lasta sel 10 minutit temperatuuriga kohaneda. Muidu on suur oht, et pillil tekivad mikropraod.

Meistripill on aga kogu seda pingutust väärt, sest see annab muusikule võimaluse areneda uutesse kõrgustesse. Tõeliselt hea pillini jõudmine on muusikute jaoks tegelikult probleemne, sest meistripillid on väga kallid. Hinnad algavad 250 000 eurost, poognate hinnad 20 000 eurost. Noortel muusikutel ja nende peredel ilmselgelt selliseid võimalusi pole. Siin ongi appi tulnud Eesti Pillifond, mis koos eraettevõtjatega on võtnud oma südameasjaks tuua väärtuslikud meistripillid Eesti muusikuteni.

Pillifondi kollektsiooni pillid kuuluvad valdavalt erainvestoritele. Pillifond pakub investeerimishuvilisele vajaliku raamistiku: leiab tunnustatud meistrite sertifikaatidega pillid, korraldab kindlustuse ja viib pillid kokku muusikutega, kes neil mängima hakkavad. Investorile pakub fond paindlikke võimalusi – näiteks saab investeerida koos sõpruskonnaga, jääda panustajana anonüümseks, käia kontsertidel oma pillile ja muusiku arengule kaasa elamas.

Fondi muusikutel on ette näidata saavutused, mis poleks ilma meistripillita võimalikud. Suurepärased pillid on neile vajalikud, et nad saaksid areneda ja rahvusvahelisel tasandil konkureerida. Lisaks jõuab tänu kuldajastu pillidele tükike Euroopa kultuuri Eestissegi.

Mari Poll-Novakovic on viiendat aastat Rahvusooper Estonia orkestri kontsertmeister ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lektor viiuli ja kammermuusika erialal. Ta tegeleb kammermuusikaga, mängib trios Poll-Varema-Poll ja veel mõnes koosseisus.